ZF 24

Sondaj: Patru din zece angajaţi sunt nemulţumiţi şi foarte nemulţumiţi de actualul loc de muncă. O treime declară că îşi va schimba jobul în perioada următoare

Sondaj: Patru din zece angajaţi sunt nemulţumiţi şi...

Autor: Roxana Rosu

16.04.2024, 13:06 242

O treime dintre angajatii români spun că sunt nemultumiti de jobul lor actual, în timp ce 7% se declară foarte nemulţumiţi, iar principalul motiv pentru care nu îşi schimbă angajatorul este că nu au găsit încă o variantă mai bună (32%), arată datele dintr-un sondaj eJobs.

În acelaşi timp, 12% dintre nemultumiti spun că nu schimbă jobul pentru că piaţa nu le oferă alte opţiuni.

„Salariul este principalul motiv de nemulţumire pe care îl au angajaţii români, fiind menţionat de 67,3% dintre respondenţi. Este, de altfel, argumentul care cântăreşte cel mai greu atunci când decid să accepte o ofertă de job, dar şi cel care îi poate stârni cele mai mari nemulţumiri. Lipsa oportunităţilor de promovare este un alt motiv de frustrare pentru angajaţi, regăsindu-se în răspunsurile a 29,9% dintre participanţii la studiu. Alte motive care i-ar determina să-şi părăsească locul de muncă actual sunt relaţia cu managerul (28,7%), lipsa recunoaşterii muncii (25,4%), pachetul de beneficii (22,5%), volumul de muncă (22,4%), relaţia cu echipa  (21,3%), programul de lucru (20,2%) ori lipsa unui echilibru între job şi viaţa personală (19,5%)”, spune Raluca Dumitra, Head of Marketing în cadrul eJobs.ro.

Alte motive menţionate în sondaj au mai fost mediul de lucru, proiectele în care sunt implicaţi, instabilitatea job-ului sau lipsa feedback-ului.

La celălalt pol, 54% dintre respondenţi spun că sunt mulţumiţi, iar 6% foarte mulţumiţi de mediul de lucru şi de etapa în care se află cariera lor.

Putin peste un sfert dintre angajatii chestionati au declarat că caută şi aplică la alte joburi şi nu vor mai rămâne mult timp în locul în care se află acum, iar 6% şi-au dat deja demisia şi urmează să plece.

Alti 7,6% au decis să mai aştepte întrucât consideră că nu este momentul potrivit pentru a face o schimbare de carieră, 5,7% se află într-o zonă de confort şi le este greu să facă o schimbare, 4,6% speră că situaţia actuală se va îmbunătăţi, iar 3,4% s-au obişnuit cu oamenii cu care lucrează.

Dacă ar fi, totuşi, în punctul de a-şi da demisia pentru o altă oportunitate, 44% spun că o contraofertă salarială i-ar putea face să se întoarcă din drum.

De asemenea, 12,7% s-ar răzgândi dacă angajatorul actual le-ar oferi un pachet de beneficii mai generos, iar 11% ar avea nevoie de o îmbunătăţire a condiţiilor de lucru şi 7,4% de un plan de carieră profesional. Alti 6,8% ar vrea să primească şansa de a lucra pe alte proiecte în cadrul companiei.

În schimb, 16% spun că se află într-o etapă în care nimic nu i-ar mai putea face să se răzgândească.

„În lumina acestor constatări, este esenţial să subliniem importanţa redefinirii conceptului de muncă. Vorbim de o recalibrare necesară în modul în care angajatorii percep beneficiile asociate acesteia. Cu atât mai mult cu cât angajaţii români au deja o perspectivă destul de clară asupra modului în care ar trebui să arate întreg ecosistemul în care îşi desfăşoară activitatea, fie că vorbim despre mediul de lucru, relaţia cu managerul sau colegii până la salariul şi pachetul de beneficii extrasalariale. Printre acestea din urmă, cardurile de masă rămân în topul preferinţelor, fiind apreciate de 52,5% dintre respondenţi, care consideră că ar trebui să fie incluse în orice ofertă de angajare. De asemenea, lista de beneficii este completată de abonamentul medical la o clinică privată (35,1%), programul flexibil (33,5%), asigurarea medicală (29%), posibilitatea de a lucra de acasă (26,4%), sau accesul la o platformă de beneficii extrasalariale (25,2%)”,declară Loredana Vătăvoiu, Marketing Director în cadrul Up România.

Cu toată că aproape jumătate dintre respondenţi recunosc că sunt nemulţumiţi sau foarte nemulţumiţi de jobul actual, 31% cred că interesul şi implicarea lor în activităţile pe care le desfăşoară în companie sunt mult mai ridicate comparativ cu anii precedenţi. În cazul a 14% se observă o uşoară scădere, în timp ce 7% spun că sunt mult mai scăzute. Pentru 29% au rămas constante, iar pentru 19% au crescut.

De partea angajatorilor, lucrurile se văd astfel: 38% consideră că între 60% şi 80% dintre membrii echipei sunt performanţi; 27% observă această performanţă în peste 80% dintre colegii lor; la fel de mulţi spun că doar 40%-60% dintre membrii echipei sunt performanţi, iar 8% remarcă un nivel crescut de performanţă în mai puţin de 40% dintre membrii echipei.

„Atunci când vine vorba despre angajatori, principala metodă prin care încearcă să reţină oamenii în companie pe termen lung este legată de crearea unui mediu de lucru plăcut, după cum spun 56,8% dintre companiile participante la acelaşi sondaj. 45,5% dintre ei fac şi evaluări anuale şi măresc salariile în funcţie de performanţă. 38,2% oferă bonusuri drept recompensă pentru realizări deosebite, iar 36,4% adaptează constant pachetul de beneficii”, detaliază Raluca Dumitra.

Dacă un angajat valoros decide, totuşi, să părăsească echipa, 30% dintre manageri spun că încearcă să evite o astfel de pierdere printr-o contraofertă salarială. 20% propun proiecte noi care să-i stârnească interesul, 15% iniţiază o discuţie despre posibilităţile de avansare, 9% plusează la capitolul beneficii, 7% oferă flexibilitate sau posibilitatea de a lucra de acasă, în timp de 19% consideră că nu îl mai pot motiva în această etapă şi, prin urmare, nu întreprind nicio acţiune.

Atunci când performanţa unui membru al echipei scade, 67% dintre manageri poartă o discuţie pentru a încerca să afle motivele, 9% pun la dispoziţie training-uri pentru îmbunătăţirea abilităţilor, 8% ajustează sarcinile pentru a se potrivi cu obiectivele individuale, iar 7% implementează un plan de mentorat sau de coaching. 7% reevaluează programul de muncă şi 4% oferă sesiuni regulate de feedback.

Sondajul a fost realizat în perioada martie – aprilie 2024, pe un eşantion de 4.086 de angajaţi şi 380 de companii.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO