Retail&Agrobusiness

Business Magazin. Liana Dumitru, Colliers: Retailul modern românesc are vânzări istorice şi operează cu unele dintre cele mai mari marje de profit din Europa

Liana Dumitru, director retail agency la Colliers: „Creşterea nominală a salariilor a ajuns la 15% iar rata de inflaţie, la 6% astfel încât am văzut o creştere reală a salariilor undeva în jur de 9% anul trecut,  ceea ce s-a reflectat puternic în consum şi în rezultatele retailerilor.”

Autor: Ioana Matei

04.05.2024, 19:48 251

Segmentul de retail al imobiliarelor româneşti a atins un record al ultimilor 10 ani în 2023, depăşind cu mult cifrele din 2022 şi media ultimilor 5 ani. Cu vânzări solide ale retailerilor şi unele dintre cele mai mari marje de profit la nivel european, investiţiile în acest segment par să fie din ce în ce mai atrăgătoare.

„2023 a fost un an record din perspectiva livrărilor în zona retailului modern, cu o suprafaţă livrată de peste 220.000 de metri pătraţi. Este vorba despre centre comerciale tradiţionale - malluri, cum le spunem acum, şi parcuri de retail, a fost un record poate din ultimii 10 ani în piaţă. Practic, am avut de trei ori mai mai mulţi metri pătraţi faţă de 2022 şi aproape dublu faţă de media ultimilor 5 ani. E ceva mai puţin decât se anunţase iniţial însă. Aşteptam undeva la 260.000 de metri pătraţi, însă chiar şi aşa, comparând cu ritmul de livrări al anilor trecuţi, a fost un an foarte efervescent”, a descris Liana Dumitru, director retail agency la Colliers, în una dintre cele mai recente ediţii ale emisiunii ZF Real Estate by Storia.ro, evoluţia pieţei de retail.

Recordul a fost atins prin prisma a 15 proiecte noi, dintre care trei de mari dimensiuni la Craiova, Arad şi Alba Iulia, restul fiind proiecte mai mici, parcuri în oraşe mai mici sau extensie ale unor proiecte existente. „Observăm, de asemenea, o distribuţie mai echilibrată a livrărilor la nivelul ţării. Dacă în ultimii ani au predominat oraşele medii şi mici în ceea ce priveşte acest tip de investiţii, acum este un echilibru mai mare şi vedem că şi oraşele mari atrag atenţia dezvoltatorilor.”

Perspectivele sunt optimiste şi în perioada următoare având în vedere faptul că creşterea salariilor a început să atingă sau să depăşească spre finalul anului nivelul inflaţiei –„Creşterea nominală a salariilor a ajuns la 15%, iar rata de inflaţie, la 6%, astfel încât am văzut o creştere reală a salariilor undeva în jur de 9% anul trecut,  ceea ce s-a reflectat puternic în consum şi în rezultatele retailerilor. Deci şi pentru retaileri a fost un an bun, sigur, am avut şi alte creşteri de costuri în piaţă, ale utilităţilor, dobânzilor, niveluri de lichiditate pe care consumatorii le-au resimţit şi toate acestea au dus cumva la o atenţie poate sporită în achiziţie şi o durată mai lungă de decizie în ceea ce priveşte anumite achiziţii, dar în general am văzut un nivel bun de de vânzări, sigur, cu o orientare spre produse mai accesibile. Cei mai fericiţi, să spunem, în această perioadă au fost retailerii cu concepte de discount sau mass-market, dar în general putem spune că toate categoriile de retail au avut creşteri de vânzări”.

Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO